tisdag 25 januari 2011

Tankar Om Guldbaggegalan

På mindre än en vecka har jag sett fler galor (dvs 2) än jag gjort på flera år.
P3 Guld var en sjukt pinsam historia och Guldbaggegalan glänser i jämförelse, men var den bra?
Nej, det var den tyvärr inte.

Allt görs lite för länge, Petra Medes skämt håller på 2/3delar för länge och pristagarnas och presentatörernas tal passerar vid flera gånger gränsen för vad som är okej.
Dock var de filmiska ihop klippen med Petra Mede (en annars väldigt irriterande person/ anka) väldigt roliga, kul med något som funkar samt att intro numret med dans var proffsigt om än, just det, för långt...

Jag kan inte direkt uttala mig kritiskt om priserna och vilka som vann då jag knappt ser Svensk film för jag blir bara besviken i 9 av 10fall, skitsnygga trailers följs upp av ren smörja.
Det är inte skådespelarna det är fel på, det finns många som är riktigt duktiga, det är mer bristen på intressanta manus och vettiga regissörer som är Sveriges filmproblem.

En film som jag dock sett och kan säga absolut INTE förtjänar något form utav pris är Farsan, en extremt dålig film som bygger på sjukt sunkiga stereotyper.
En kul scen "machosallad" gör inte en hel film, Josef Fares borde nog satsa på sketcher istället.

Men som sagt, det finns undantag i film Sverige och ibland glänser det till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar