torsdag 27 januari 2011

Purified In Carnage


(Ett något homoerotiskt inlägg i musiknörderi)

En gång i tiden var Lord K inte bara "för härlig" i bloggvärlden utan en man som spottade ur sig makalöst bra death metal.
Året var 2004 och God Among Insects första platta World Wide Death spelades enormt mycket backtoback med Bloodbath's då lika nya Nightmares Made Flesh i hemmet.

Två skivor hyfsat rå death när melodisk death metal var inne där GAI var det lite tuffare bandet, bara att stämma ner till F fick många journalister att flämta.
Sedan fanns det ett skönt groove och sväng i materialet, en klar skillnad gentemot Legion-eran av Marduk som jag då hade lyssnat mycket på.
Produktionen är briljant för sitt ändamål med basen ganska långt fram i mixen, sen att stickriffet i Chainsawed Christians är bland det tuffaste som spelats in gör också sitt till saken.

Inför andra plattan hade enligt mitt tyckte en viss ändring i soundet skett, det var mer d-takt över materialet, och inte lika bra för att utrycka mig krasst.
Det ska dock tilläggas att spåret The Bashing Of Skulls levererar vad titeln syftar på.
Då sedan bandet las ner för att pånyttfödas i ny skepnad som Torture Division var jag väl inte alltför ledsen, men under 2004 och en bit in på 2005 så var GAI ett av mina absoluta favoritband.

Och det där riffet i Chainsawed Christians är fortfarande lika effektivt som brutalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar