söndag 19 december 2010

Bisvärmsriffets Vara Eller Inte Vara

Igårkväll när jag satt i soffan sörplandes på en kopp kaffe i mitt allmänna tuffa tillstånd så slog det mig, bisvärmsriffet, eller snarare flärpen, flärpen som förmedlar att det här är kall och karg Norsk Black Metal.

Titelspåret på Darkthones platta Under A Funeral Moon innehar riffet, eller flärpen.
Då jag lyssnade slog det mig att det här hade jag fanimig hört på många andra ställen.

Tex i Orcustus spår wrathrash från 7'an som släpptes för ett antal år sedan, låten bygger nästan på flärpen i sig.

Samt i flera av Gorgoroths låtar, bla i låten destroyer från albumet med samma namn.

Vi skiter i att diskutera vem som var först för det är helt oväsentligt, det vore som att den som kom på ett F skulle förbjuda alla andra att använda det ackordet.
Vi djupdyker och konstaterar att ibland finns det något som fångar en hel genre i en liten beståndsdel.
Denna gång en liten flärp.
Undrar du vad faan det är jag babblar om, lyssna:




Klipp 1: Ca 38 sekunder in börjar riffet med flärpen.




Klipp 2: Ca 34 sekunder in (efter introt) dundrar flärpen igång.




Klipp 3: Ca 30 sekunder in börjar riffet med flärpen urskiljas i ljudbildsgröten.


Vilket helt orimligt bevisar att flärpen skall användas ungefär efter en halvminut för bästa flärpupplevelse.

1 kommentar: