måndag 22 september 2014

The Order Of The Solar Temple - S/t

Denna order blev enkelt förklarat kända som en självmordssekt med bas i Schweiz och Kanada.

Bandet som därifrån hämtat sitt namn spelar dock inte självmordsbenägen DSBM.
Nej, dessa Kanadensare framför hård Rock i 70tals anda.

Jag skaffade den här skivan då jag tyckte att något "lät fel" med förlyssningsspåren.
Alltså, "off" såsom att man anar att något lite obeskrivligt lurar där bakom.

Till min senare besvikelse så visade sig denna sinnesstämning endast vid ett fåtal tillfällen.
Flertalet av spåren är för vanliga, intetsägande...och normala (?).

Det finns dock även ett riff som låter lagom stulet från Ghost's första platta, ni vet vilket jag menar när ni hör det.

Annars är Metal referenserna få.
Tänk snarare Blue Öyster Cult (en cover finns med på skivan, ett av de bättre spåren) än Motörhead.

Ett textmässigt minus är att bandet inte bygger hela sin lyrik på sekter, även om Aleister Crowley dyker upp.

Men skadan är skedd och helhetsbilden har krackelerat.

Plus i kanten ska dom ändå ha för den snygga analogt ljudande (rena) produktionen, det välgjorda omslaget samt den illustrerade bookleten.

Om alla spår hade varit lika bra som avslutande (tillika det ena förhandsspåret) The Order hade jag hyllat denna skiva gränslöst.

3 av 5 om du gillar siffror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar