torsdag 14 augusti 2014

Maveth & Embrace Of Thorns

Säga vad man vill om split-releaser, ibland tvingas man lyssna in sig på ett band man tidigare inte uppskattat just för att de medverkar på en split med ett band vars material man måste ha.

Nightbringer & Dodsengel är två band jag lärt mig uppskatta genom sina split bidrag förra året.

Denna gång är det Maveth's tur att få mitt okej efter flera års medvetet ignorerande.
Påsistone har jag lärt mig uppskatta flera band med mörk dov sång, något jag avskydde som pesten tidigare.
Det är fortfarande inget jag föredrar, men numera kan jag acceptera det.

På denna split vid namn A Plague Through The Heavens bjuder Finländarna (med en exil Amerikan som frontman) på 3 låtar (plus ett intro) kött och potatis döds.

Jag kan tänka mig att fans av Dead Congregation, Demonic Rage och Incantation bör digga det här.
Det är kompetent mangel av Amerikanskt snitt som låter tjockt och kompakt.

Mitt omdöme blir att det är sämre än Dead Congregation, men bättre än Demonic Rage.
Helt okej alltså, funkar i krig.

Mitt huvudintresse och anledningen till inköp är självklart Embrace Of Thorns.
Greklands bästa band blir bara bättre och lättillgängliga för varje släpp de gör, utan att för den delen bli mesigt dvs.

2011 var deras Praying For Absolution mitt favoritsläpp och dessa 4 spår bådar mycket gott inför den kommande uppföljaren som borde dyka upp i slutet av året.

Death/Black Metal blir inte mycket bättre än såhär.
Archfiend Devilpig är dessutom en utmärkt frontman med rå röst.

Grymt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar