tisdag 5 augusti 2014

Athanatos - Unholy Union

Chile har helt klart den "hetaste scenen" inom Underground Metal just nu.

Ancient Crypts
Praise The Flame
Force Of Darkness
Perdition
Communion
Hades Archer
Slaughtbbath
Demonic Rage

...listan går ständigt vidare.

Athanatos må här göra demodebut med kassetten Unholy Union men de två medlemmarna är rutinerade herrar.
Framförandet är professionellt och soundet eget, iaf i mina öron.

Det största problemet är egentligen hur jag ska beskriva det här bandet för den som inte hört dom tidigare.
Vettiga referenser saknas helt, Athanatos låter endast som Athanatos.

Tänk en Dark Angel version av Force Of Darkness och Impiety.
Death/Thrash som inte har nått att göra med Deströyer 666 och de andra Australienska banden.

För att ta ett konkret exempel:
Vid ett tillfälle i första låten finns det ett break och en ensam gitarr börjar köra ett groove metal-riff al'a Sepultura 1993.

Men!
Istället för att ta vara på det så kommer trummorna in och kör ett totalt antikomp.

Istället för att köra ett relativt rakt beat på cymbal (Igor Cavalera groove-riff signum komp) så fullkomligt dödar trummisen riffet med en tattig stel virvelstruktur.
Sen blir det grind och åka av igen.

Vansinne, eller briljant?
Både och tror jag.

Jag gillar helt klart de 4 spåren på demon, men det tog ett tag innan låtstrukturerna accepterades och jag började uppskatta materialet.

Du kan streama på Iron Boneheads bandcamp, ge det en chans och lyssna igenom från början till slut.

17 minuter kan du bjuda på, kanske kommer du trots allt som jag gilla det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar