fredag 21 mars 2014

Vampire - Vampire

Så har då Sverige bördiga Vampire följt upp fjolårets uppmärksammade demo Vampire med fullängdsdebuten Vampire.

Jag har länge uppskattat Lars Martinsson som skribent på Close-Up Magazine, förutom att han är en duktig artikelskrivare så har han en smak som allt som oftast överensstämmer med min egen.

Dock har jag inte uppskattat hans musikaliska färdigheter vid sidan av skrivandet tidigare.
The Legion (som hade Marduk's dåvarande trummis Emil i sättningen) var oerhört ointressant, både live och på skiva.

Men numera framför herr Hand Of Doom Death/Thrash Metal modell 80'tal.
Ni vet den där sortens Death Metal som i mitten av 80talet egentligen var rivigare Thrash.
Death Metal innan Death Metal egentligen var vad vi idag kallar Death Metal med andra ord.

Hitfaktorn ligger på en hög nivå och bandet skriver material som är menat att sitta vid första lyssningen.

På detta sätt har de samma mentalitet som ett dödametallens svar på Bad Religion eller Ramones.
Du ska kunna nicka med till refrängen andra gången den kommer redan under första lyssningen.

Soundmässigt låter Vampire dock mer som en blandning av nutida band som Tormented, Antichrist och Nekromantheon varvat med Death's första album Scream Bloody Gore.

Problemet, om vi nu ska syna skapelsen i fogarna är att det inte finns något vidare djup när låtarna satt sig på minnet.

Det finns inga undangömda nyanser att upptäcka vid 10e lyssningen.
Du får det du hör från början, vilket är fallet med de flesta band som skriver mer hitorienterat material.

Detta leder dock till att du snabbt lyssnar dig trött på skivan om du som jag gärna sträckspelar nya skivor du uppskattar.

Vi går vidare.
En annan Close-Up skribent, Henrik från In Solitude gästar med några schyssta leads och solon på skivan.

Spel och soundinställningarna känns igen från In Solitude's senaste album Sister, ett något eerie och svävande sololjud används här precis som där.

Metalkrigarna från underjordens alla forum kan dock vara lugna.
Förutom att bandet är tightare (bl.a. ny trumslagare) och produktionen renats upp lite så är det mesta sig likt från demon/ 7".

Det snygga omslaget står Mattias Frisk från Vanhelgd för, hans bästa hitills (kommande Vanhelgd omslaget inkluderat) i mitt tycke.

Vi bjuds på 10 låtar på ca: 37 minuter.
En helt perfekt längd för den här sortens musik.

Mina favoriter, tillika de spår jag skulle rekommendera den som inte hört bandet än är:

At Midnight I'll Possess Your Corpse
Black Deserts
The Fen

Slutligen, Vampire har gjort en klassisk 8 av 10 i betyg skiva.
Om jag nu satte betyg i siffror dvs, vilket jag självfallet inte gör.

Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar