torsdag 27 februari 2014

Kriegsmaschine - Enemy Of Man

Natt, kall grå betong, regn, tomhet, misär.

Välkommen till Kriegsmaschine's Polen.
Associationerna i början är de bilder jag får när jag genomlyssnar Enemy Of Man.

Skivan är den första på bolaget No Solace, som föga förvånande drivs av herr M från MGLA.
Denna man sköter dessutom stränghanteringen i Kriegsmaschine, där han även har sällskap av MGLA's utmärkta trummis samt en vokalist.

Denna trio bjuder på 6 låtar som varar ca 45 minuter.

Förutom de självklara likheterna med MGLA så bjuds vi här mer på ett riffande i stil med de tunga ödesmättande harmonier Tom G Warrior (framförallt likheter med sentida Celtic Frost & Triptykon) gjort sig känd för.

Kriegsmaschine och MGLA har dessutom en av de svängigaste trummisarna inom BM.
Om trumspelet i det andra bandet ofta är minimalistiskt så tillåts han här glänsa totalt.

Rythmerna han färgar det kalla gitarrlandskapet med påminner mig ibland om Igor's arrangemang under 90-talets (annars i underground kretsar bespottade) Sepultura.

Det är groove och pukor samt små finesser mest hela tiden.
Vad albumet däremot inte har är blastbeats, så förvänta dig mellantempo snarare är fart.

Blir det inte tråkigt då?
Nej, det tycker jag inte.

Dessa herrar behärskar Black Metal tillfullo och låtskrivande likaså.
Du behöver dock vara i rätt sinnesstämning när du avnjuter albumet.
Varför inte på en bussresa genom ett mörkt och regnigt Sverige på fel sida dygnet?

Släppt på Digipak CD med booklet, snabbleverans direkt från bolaget i Polen.

Min gud, varför har du övergett mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar