torsdag 13 februari 2014

Lvcifyre - Svn Eater

Här har vi Engelska Lvcifyre's andra album med ett riktigt snyggt omslag av Timo Ketola.
Liksom i fallet med Timo signerade Teitanblood - Seven Chalices... så är förpackningen bättre än innehållet.

Lvcifyre framför oftast väldigt snabb och mörk Death Metal, inte helt olikt Grekiska Dead Congregation och Ryska Pseudogod.

Mitt största problem med albumet är dock dess odynamiska sånginsats.
Djupa mörka growl, eller såkallat kakmonster gruffgruff-sång är verkligen inte något jag föredrar.

Men då och då ger jag sådana album en chans, som i detta fall.

Under skivans gång bidrar även Cultes Des Ghoules vokala ledare Mark Of The Devil med sin underliga strupe, vilket kompenserar lite bristen på variation.
Dessvärre är han med på de fyra första samt det nionde och avslutande spåret vilket lämnar ett tomrum i mitten av resan, dålig planering.

Ett annat tyvärr är att albumet börjar med en 9 minuter lång icke låt, dvs ett spår som inte direkt påminner om något annat på albumet.
Då resterande material är väldigt direkt och "in your face" med endast lite atmosfär så sticker nämnda första spår ut som Soran's åsikt på P3.

Han tystas och spår 1 oftast likaså, jag börjar alltså lyssna på skivan när den faktiskt egentligen börjar, från spår 2.

Vill jag lyssna på ett atmosfäriskt album gör jag det, men till 90% handlar inte Lvcifyre om det.
Sätter jag på en skiva med liknande band vill jag bli våldsknullad med detsamma, inte ha ett långt utdraget förspel.

Varför de då inleder med ett 9 minuter (!) långt stycke är alltså som att skjuta sig själv i foten innan kriget ens brutit ut.

Nåväl, när allt sätter igång så finner vi under de cirka resterande 40 minuterna några riktigt bra partier.
Faktum är att några saker är bland det bästa jag hört inom Death Metal.

Men som helhet landar skivan för mig runt 3 av 5 i betyg, det finns lite för mycket som jag stör mig på för att verkligen uppskatta Lvcifyre's andra album.

Men om du som läser detta gillar djupa growl och mest vill ha snabbt mörkt mangel utan förmycket variation ska du definitivt spana in Svn Eater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar