onsdag 18 januari 2012

Mastodon Live Sthlm: En Positiv Besvikelse (?)

Först och främst vill jag säga att mina favoritplattor med Mastodon är deras 3 senaste där Crack The Skye är det självklara mästerverket.
Min farhåga inför lördagaftonens konsert var att sången inte skulle vara så bra för den har låtit äckligt skakig i rätt många liveupptagningar genom åren.

Sången var lyckligtvis till 90% av konserten riktigt bra och jag kunde andas ut.
Dessvärre så måste jag säga att konserten var alldeles alldeles för lång, 23 låtar ur Mastodons diskografi i ett livesammanhang blir väldigt mycket kaka på kaka.
Det drömlika tillstånd som man kan vaggas in i på skivorna infann sig då och då men bröts ständigt upp då någon låt som inte direkt "passade" som nästa nummer avbröt.
Det fanns dessutom minst 3 stycken passande avslutningslåtar under setets senare hälft, konserten hade i mitt tycke vunnit på att vara 30min kortare.

Detta till trots så var framträdandet till det rent musikaliska imponerande bra, merparten av favoriterna framfördes och ljusshowen gjorde sitt för att underhålla då bandet i sig är rätt intrikat.
Dessutom var det kul att äntligen få se Mastodon i sitt rätta liveelement (även om skivorna är dess perfekta avnjutningsplats) med en egen konsert i en konsertlokal och inte utomhus dagtid som förband till Iron Maiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar