söndag 10 april 2011

As In Poland, So In Sweden

Jag har aldrig gillat eller för den delen avskytt Behemoth.
Deras musik är för tråkig, maffig? javisst, men inte ett smack dynamisk och där tycker jag att det är tråkigt.
Bra låtar saknar de dessutom, ibland blixtrar det till med ett bra riff men inte en enda hel låt.

Tyvärr verkar många tycka att en fet ljudvägg av riffande räcker för att vara ballt, tex på den förskräckliga Nile konserten, usch.
Dock skall det till att Behemoth är ett av de klart bästa (minst sämsta) banden i genren då det faktiskt finns ljusglimtar även om de är få.
Dessutom har jag nu hittat en favoritlåt när jag kikar igenom deras hyfsat nya dvdsläpp Evangelia Herektika, spåret heter Wolves Guard My Coffin och skiljer sig rätt mycket från de andra ljudväggslåtarna.
Föga förvånande är låten hämtad från bandets första platta som kom för 15 år sedan.

Dvd släppet är påkostat och den konserten jag kikat på är filmad med flera kameror och inget finns att klaga på ljudmässigt.
Bandet är dessutom äckligt tighta och trummisen Inferno har en väldigt rolig spelstil.
Dessutom presenterar Nergal nästan alla låtarna halvt skrikande (ej growlande eller pratande) vilket blir roligt efter en stund.

Vill jag ha musik med ljudvägg men med rätt bra låtar lyssnar jag fortfarande hellre på Belphegor, speciellt Bondage Goat Zombie plattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar