lördag 8 augusti 2009

The New Wave Of Swedish Oldschool DeathMetal

Alla (dvs jag, ensam?) har väl självklart uppmärksammat att en nyvåg av svenskdöds har tågat in i vardagsrummet.

I början av 90talet så blev det en fet boom och nu tycker jag mig ha uppmärksammat att en drös mer eller mindre nya band kommit fram.

Death Breath (rutinerat duo, ett såkallat kändisband), Tribulation (kids med bra känsla för välproducerat oldschool mangel av lightvariant), Karnarium (pissrutten produktion som gjorde att jag blev totalt oförmögen att lyssna på skivan) samt Tormented (vars enda riktiga nackdel är att de ligger på ett extremt sunkigt skivbolag som totalt skiter i banden, devils grip the iron fist...).

Säkerligen finns det fler band, men man kan ju inte lägga för mycket energi på att uppmärksamma alla band, elitistiskt skall det vara och förutom Karnarium så får dessa representera den nya vågens elit.

Nog för att Death Breath har Nicke Andersson som iprincip sket ut den svenskadödsscenen i slutet av 80talet via Nihilist/Entombed samt som mentor till Dismember.
Inte att glömma så medverkar en annan deathmetalveteran i Robert Pehrson i bandet (som även då och då innehåller gäster från Merciless, Grave, Repulsion mfl) och i Tormented's fall ståtar dem med sångaren från Marduks första dödsdoftande album Dark Endless.

Så så jävla nytt o fräscht är det inte, men nog faan är det iaf hyfsat nya band gubbarna lirar i.

Grotta ner er i "ny rutten fräsch gammal ofräsch döds".









Karnarium får ni leta upp själva om ni vill höra, men varför ni skulle vilja göra det övergår isof mitt förstånd.

1 kommentar: