fredag 20 september 2013

Pest - The Crowning Horror

Jag trodde i min enfald att jag redan hade skrivit om det här albumet, men så var tydligen icke fallet.

Pest släppte 2004 ett minialbum vid namn Dauðafærð som bestod av en 20 minuter lång mästerlig låt.

Jag (och flera andra också för den delen) tyckte att Pest borde ha fortsatt på den banan, bandet själva var dock av en annan åsikt och skilsmässan var ett faktum.

Något år senare släpptes en riktigt oinspirerad 7" vid namn Evil Return vilken bekräftade att Pest och jag inte skulle hålla någon direkt kontakt med varandra.

Dock tyckte jag mig höra en del bra idéer av det lilla jag hörde av albumet Rest In Morbid Darkness 2008, kanske skulle vi ändå kunna komma överens och återförenas i framtiden trots allt?

2013, Pest har fått ett tillskott på trumpallen i form av Peter Stjärnvind och gett ut ett av mina favoritalbum från i år med The Crowning Horror.

Bandets Black/Thrash har fått sällskap av torr NWOBHM vilket gjort bandet till sin egen originella skapelse.
En Saxon'fierad version av Black Metal kort sagt.

Jag tycker att skivan är klockren från början till slut, men titelspåret och framförallt riktigt briljanta Volcanic Eyes krossar det mesta.

Det är rått, kallt, tunnt men ändå melodiöst och organiskt.
En kanon skiva helt enkelt, missa inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar