fredag 20 september 2013

Nightbringer/ Dodsengel

Denna split bär den gemensamma titeln Circumambulations of the Solar Inferno och är ett gemensamt ockult verk där vardera bandet bidrar med två musikaliska stycken med sammanhängande lyrik.

Båda banden är sådana som jag tyckt haft potential som inte riktigt kommit till sin rätt på tidigare släpp.
Faktum är att de med detta släpp båda två presterar material som jag riktigt uppskattar.

Nightbringer som huvudsakligen kommer från USA men har medlemmar från både Sverige och Grekland framför snabb och välproducerad Black Metal med många gitarrslingor.

Har du hört sentida släpp med Acrimonious eller Acherontas vet du hur Nightbringer låter, då de tre banden iprincip blivit en enhet under olika namn.
Båda till sound och medlemmar.

Skillnaden mot tidigare material jag hört med bandet är att jag tycker att de här låtarna är riktigt bra, framförallt spår nummer två är starkt.

Norska Dodsengel är lite mer replokal och galenskap i soundet med mycket gastande och inåtvänd strupsång istället för vanliga growl.

Även de bidrar med två riktigt bra och annorlunda spår.
För den som vill ha mer från deras håll så kan jag meddela att de förra året släppte ett nästan överambitiöst dubbelalbum på 2,5 timme.
Inget för den som vill ha sina kickar snabbt med andra ord.

Den här spliten klockar dock in på runt 30 minuters speltid, så det är en bra punkt att upptäcka om endera banden är för dig.

Dameon Worship Productions släppte tidigare i år denna split samt en split mellan Andramelech och Serpent Noir.
Ska du bara ha en av dom så är det den här jag rekommenderar då den är rakt igenom stark.

Förvänta dig inget som är bra nog att skriva hem till mamma om, men gott nog för att skriva ihop ett blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar