torsdag 24 mars 2011

Ständigt Dessa Listor

5 skivor i en isoleringscell skulle inte funka, men om man gör om det hela.
Hur skulle det se ut om man bara fick lyssna på ett album från varje genre som man gillar?

Black Metal: Marduk - Plague Angel

Marduk är då det kommer till kritan mitt favoritband inom black, sedan var det sjukt svårt att välja skiva, först skall man dessutom välja period.
Den första Death Metal-eran är jag inte så inne på så den var lätt att hoppa över.
Legion-eran är en höjdare som innehåller gamla favoriter som Heaven Shall Burn... och Panzer Division.
Men slutligen blev det sentida reinkarnationen med Mortuus/Arioch på sång som stod som vinnare.
Även om Heaven och Panzer har mer "hits" så är helheten större och betydligt skitigare på Plague Angel.

Thrash Metal: Kreator - Pleasure To Kill

Sjukt lätt, bara att välja bästa bandet i genren och sedan dess bästa skiva.
Thrash som det skall vara, ingen mjäkig Bay Area skit med nån fjollig fikus på sång.
Hårt, skoningslöst och Tyskt, fantastiskt!

Death Metal: Dismember - Like An Everflowing Stream

Äckligt svårt och den sista skivan som jag valde in på listan.
Men då jag vägde in skivor som personligt betytt mycket, betytt mycket för genren och låtmässigt så stod Dismembers debut som vinnare.
Rå tidstypisk Sunlight-ljudbild med enormt "hittigt" låtmaterial.

Power Metal: Helloween - Keeper Of The Seven Keys Pt. 2

Bäst i genren helt enkelt, att Helloween själva mer eller mindre skapade Power Metal väger självklart in.
Avantasia's 2 Metal Operor är ruggigt bra dem med, men utan Keeper skivorna ingen Power Metal alls.

Heavy Metal: Judas Priest - The Essential

Eftersom att jag godkänner samlingsskivor eftersom att de är skivor och finns i vad vi kallar verkligheten så garderade jag mig lätt med att välja en 2CD's samling.
Best Of från 70-00tal.

Hårdrock: Black Sabbath - Past Lives

Utan Black Sabbath ingen hårdrock, utan hårdrock ingen heavy metal, utan heavy metal ingen blablabla ni fattar...
Underbart sväng, fantastiska riff och en Ozzy som undrar om folk är höga.

50tals rock: Elvis Presley - History

Elvis är död, men han är fortfarande kungen av rock och hans inflytande kan inte överskattas.
En sjuhelvetes låtskatt hann han med också, se gårdagens inlägg.

Country: Johnny Cash - The Essential

Mannen i svart, den mörka rösten med den stora inlevelsen.
En samlingsskiva ramar in karriären gott, dock saknas American plattorna men det får man leva med.

Visa: Nick Cave - Murder Ballads

Mannen med den mörka och sköra musiken med den stora inlevelsen.
Troligtvis den bästa skivan sett till höjdarna bland låtmaterialet i diskografin, så det får bli den.

Rock N Roll: Guns N Roses - Appetite For Destruction

Guns N Roses var inte ett skämt en gång i tiden utan ett ruskigt bra rockband.

Progressiv Rock/Metal: Mastodon - Crack In The Skye

Mastodon hittade sigsjälva iom detta släpp, det känns som att föregående plattor har varit försök till att nå hit och nu slutligen föll alla pusselbutarna på plats.
Progg med stor känsla och starka melodier i allt flum.

Indie: Vampire Weekend - S/t

Det enda klockrena indiealbumet någonsin, bara hits.

Punk: Misfits - Collection 1

En skiva som jag aldrig egentligen lyssnar på längre.
Men då det skulle vägas bland favoriterna i genren som Ramones, Bad Religion, Dropkick Murphys så vann (gamla!) Misfits enkelt för att det var det första punkbandet som jag fullkomligt älskade och som fick mig att inse att jag ville pyssla med musik själv.
Första skivan jag köpte var denna, vilket visade sig helt rätt då denna samling i mitt tycke är den starkaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar